96/04/03 0 دیدگاه 1462 بازدید

نوشته شده توسط  مدیر 

عکاسی

( آموزشگاه هنری رادین تبریز)

 

عکاسی یعنی ثبت و ایجاد یک تصویر؛ که در دو مرحله انجام می‌شود: نخست، به‌دست‌آوردن  وسیلهٔ دوربین و ثبت آن روی نگاتیو یا گیرنده تصویر الکترونیکی و دوم ظاهر کردن تصویر مخفی حاصل از دوربین عکاسی و پایدار کردن آن.

عکاسی انواع مختلفی دارد  که عبارتند از:

عکاسی معماری

عکاسی اجسام بی جان و صنعتی

عکاسی نجومی  و عکاسی شب

عکاسی پرتره

عکاسی ورزشی

عکاسی حیات وحش و منظر و طبیعت

 

در  این میان ما به معرفی عکاسی پرتره که محبوت ترین نوع عکاسی است میپردازیم.

 

 

عکاسی پرتره چیست؟

 

عکاسی پرتره، شاخه‌ای از عکاسی است که در آن از چهره انسان عکسبرداری میشود

عکاسی پرتره یکی از مشهورترین انواع عکاسی است که هم در بین عکاسان آماتور و هم حرفه ای انجام می شود. این نوع عکاسی در زمینه های شخصی مثل عکاسی از دوستان، افراد خانواده و حتی خود عکاس نیز انجام می پذیرد. یک عکاس پرتره حرفه ای با استفاده از تکنیک های عکاسی مثل استفاده از نور، رنگ ها و ترکیب بندی, عکس های با کیفیتی می گیرد

 از آنجایی که پرتره نگاری بیشتر معطوف به عکس از انسان ها می شود چند سال پیش معادل نادرست”تک چهره” برای واژه ی پرتره باب شد که به دلیلگویا نبودن و نامناسب بودن آن خیلی زود منسوخ گردید. پرتره در حقیقت می بایست نمای بزرگ تری از سوژه را نسبت به کل عکس در برگیرد تا امکانبررسی و مطالعه موضوع اصلی برای مخاطب میسر شود. شاید کوتاه ترین و درعین حال رسا ترین تعریف برای عکاسی پرتره را بتوان به این شکل ارائه کرد شا خه هایی از عکاسی است که در آن از چهره انسان عکسبرداری می‌شود. اکنون بنا بر تعریف فوق می توان گفت این نوع عکاسی خود شامل انواع مختلفی است.


 پرتره تمام قد
پرتره پرسنلی
 پرتره هنری
 پرتره سیاسی
پرتره تبلیغاتی
پرتره خانوادگی و ........

 

 

تاریخچه عکاسی پرتره

 

این شاخه از عکاسی ازهمان ابتدای اختراع و رواج دوربین پدید آمد واین از آنجایی نشات می گرفت تهیه عکس پرتره روشی ارزان تر و دست یافتنی تر و بهمراتب راحت تراز نقاشی پرتره که تا قبل از رواج دوربین برای ثبت تصاویر چهره های سرشناس استفاده می گردید,بود.

در اواسط قرن نوزدهم ، هزینه ی نسبتا پایین عکسهایی که با تکنیک داگرئوتیپ گرفته می شوند، سبب رواج این سبک در چهره پردازی گردید. ( این روش ، اولین سبک عملی عکاسی است که در آن تصویر برروی صفحاتی از جنس فلز یا شیشه تشکیل می شد. نام مخترع این سبک لوئیس داگر است ) به سرعت در شهرهای بسیاری درسرتاسر دنیا، آتلیه هایی دایر گردیدند که برخی از آنها روزانه بیش از پانصد عکس می گرفتند . این سبک اولیه با چالش های فنی نظیر طولانی بودن زمان نوردهی مواجه بود.

سوژه ها معمولا در مقابل پس زمینه های ساده قرار گرفته و نور پردازی به آنها از طریق تابش نور ملایم از پنجره ی بالای سر آنها و انعکاس نورهای موجود به کمک آینه صورت می گرفت. با پیشرفت تجهیزات عکاسی، امکان گرفتن تصاویر با مدت زمان نوردهی کوتاه تر بوجود آمد و عکاسان آزادی عمل بیشتری بدست آوردند و بدین ترتیب توانستند سبکهای جدیدی در عکاسی پرتره ابداع نمایند.با گسترش تکنیکهای عکاسی، عکاسان پا از آتلیه فراتر گذاشته و استعدادهای خود را به سمت میادین جنگ ، آن سوی آبها و مناطق دوردست سوق دادند.

 

در عکاسی پرتره باید به این نکات توجه داشت


وضعیت قرار گرفتن دوربین نسبت به سوژه، لنز مورد استفاده، پس زمینه، موقعیت سوژه، حالت سوژه، کادر بندی و نورپردازی. البته نباید فراموش کرد که برای تهیه یک پرتره خوب مطالعه و داشتن اطلاعات قبلی درباره ی سوژه ارزش است. در هنگام عکاسی، می توان درباره کار، سرگرمی ها، علائق و موضوعات مورد توجه سوژه با او به گفتگو پرداخت و در خلال گفتگو به حرکات، اشارات و رفتارهای شخصی او توجه کرد.

 

غالبا فاصله های کانونی لنزهای مورد استفاده برای عکاسی پرتره بخاطر بار روانی لنزهای واید و نرمال، از دو برابر نرمال بهبالا و بخاطر کاهش شدید عمق میدان وضوح در لنزهای تله بلند، کمتر از چهار برابر لنز نرمال است.ب هتر است عکس‌های پرتره را با عمق میدان کم (یعنی با دیافراگم باز) تهیه کرد تا پس زمینه محو شود و سوژه با تاکید بیش تری دیده شود. یک عکاس موفق پرتره، باید بتواند با سرعت کار کرده و ویژگی های فردی خاص و معانی حالاتی مانند خم شدن سر، برق زدن چشم و تغییرات آنیچهره سوژه را تشخیص داده و آن ها را ثبت نماید.

 

 

چطور فتوژنیک باشید و در عکسها خوب بیفتید

 

  • فتوژنیک بودن به توانایی جذاب دیده شدن در عکس‌ها اطلاق می‌شود پس سعی کنید تا میتوانید فتوژنیک باشید.

  • لباستان اهمیت دارد به نوع لباس تمیز بودن  آن اهمیت بدهید ولباسی که مناسبتان است را انتخاب نمایید تا خوش اندام  دیده شوید.

  • صورت و آرایشتان اهمیت دارد. لکه‌های پوستتان را بپوشانید. کمتر از برق (شاین) استفاده کنید. خیلی مهم است که در ناحیه بینی و پیشانی از برق استفاده نکنیداگر در فرایند عکس گرفتن، کمی آماده‌سازی‌ وجود دارد، بهتر است به نور فلش خیره نشوید زیرا مردمک‌های بزرگ جذاب‌تر هستند. موهایتان را خوب شانه کنید. موهای شل و وارفته یا وز شده در عکس بسیار بد دیده خواهد شد. از طرف دیگر، نباید موها را صاف به پشت سر دم‌اسبی بست یا شانه کرد.

  • تعادل صورتتان را حفظ کنید. دندان‌هایتان را قفل نکنید. فقط کافی است که فک بالا و پایینتان روی هم قرار گرفته باشند. اگر با دهان باز لبخند می‌زنید، نباید اجازه دهید لب بالایی‌تان قسمت زیادی از لثه‌هایتان را نشان دهد. اگر پوستتان تیره است باید حتماً لبخند بزنید و دقت کنید که لبخندتان کوچک باشد.

  • روی زاویه‌ها کار کنید. حالت کلاسیک عکس گرفتن این است که بدنتان را به صورت سه‌رخ قرار دهید، طوریکه یک پا جلوی پای دیگر قرار گیرد و یکی از شانه‌هایتان نسبت به دیگری به دوربین نزدیک‌تر باشد. اگر سرتان را کمی به بغل خم کنید و مستقیم را نگاه کنید، در هر حالتی هم که ایستاده باشید به نظر می‌رسد که نگاهی مستقیم به بیننده دارید. بااین حال مثل مُدل‌ها عکس گرفتن برای همه هم مناسب نیست و اگر این حالت در عکس‌های خانوادگی تکرار شود، یکنواخت و خسته‌کننده می‌شود. سعی کنید موقعی که عکس گرفته می‌شود، به کمی بالاتر از دوربین نگاه کنید. اگر عکاس در سطحی پایینتر از شما قرار دارد، سعی کنید تقریباً به روبه‌رو نگاه کنید نه به دوربین تا چشم‌هایتان بسته نیفتد

  • مراقب کج کردن خودتان باشید تا در عکس غبغب نداشته باشید.

  • موقعیت و محیط عکس را بهتر کنید. بهترین محل را برای عکس گرفتن انتخاب کنید. مشخص است که اگر در مسافرت می‌خواهید عکس بگیرید، نمی‌توانید تصادفاً محل را انتخاب کنید. اما می‌توانید عکاستان را راهنمایی کنید که کدام محل بهتر است. گاهی‌اوقات، خوب است که جلو یک پس‌زمینه ساده عکس بگیرید اما اگر در مسافرت باشید، استفاده از مناظر بسیار عالی است.

  • اعتماد‌به‌نفس داشته باشید و از گفتن کلمه سیب در هنگام عکس گرفتن خودداری کنید.زیرا یک لبخند مصنوعی ایجاد میکند وسبب میشود تا عکس تکراری به نظر برسد.

 


مطالب مرتبط


نظرات



برای ارسال دیدگاه باید وارد حساب کاربری خود شوید.
برای ورود به حساب کاربری خود اینجا کلیک نمایید.