96/04/10 0 دیدگاه 1454 بازدید

نوشته شده توسط  مدیر 

سازه‌ای منحصر به فرد از شرکت معماری نکست با نام لاکی نات

شرکت معماری نکست (Next) که پل‌های منحصر به فردی را در سراسر دنیا می‌سازد، این بار سازه‌ای مجسمه مانند به نام لاکی ‌نات (Lucky Knot)، یا گره خوش‌شانسی را در چین بنا کرده است. این پل عابر که در کلان‌شهر شانگهای ساخته شده، ۱۸۵ متر طول و ۲۴ متر ارتفاع دارد و فرم متفاوت آن کاملاً در توالی طرح‌های خاصِ شرکت معماری نکست قرار می‌گیرد.
می‌توان گفت طرح لاکی‌ نات ریشه‌ای هلندی دارد. در سال ۲۰۱۳ معماران شرکت نکست پس از اتمام طرح و ساخت پل ملک وگ بریج(Melkwegbridge) در دو دفتر آمستردام و بیجینگ مستقر شدند. سپس نکست به شرکت در رقابت بین‌المللی طراحی پل رودخانه‌ای در شانگهای دعوت شد. برای انجامِ هرچه بهترِ این مأموریت، شرکت نکست نیروهای خود در آمستردام و شانگهای را متحد کرد تا طرحی منحصر به فرد و ممتاز خلق کنند. اصلی‌ترین قسمت این پروژه، استفاده از تجربیات گروه هلندی در ساخت زیربنا و مدیریت آب و ترکیب آن با دانش گروه چینی نسبت به بافت منطقه بود.

لاکی ‌نات که در حال حاضر یک نماد برای شهر شانگهای به شمار می‌رود، از سوی شبکه CNN به عنوان تماشایی‌ترین پل انتخاب شده است، پلی که توانسته قالب‌های متداول را بشکند.

به گفته یکی از اعضاء نکست، مایکل شراینماخر (Michel Schreinemachers)، این شرکت علاوه بر پروژه‌های داخلی، پروژه‌های بین‌المللی را نیز به انجام می‌رساند. از این رو کارمندان شرکت، شناخت و تجربیات خود نسبت به موقعیت پروژه را افزایش می‌دهند و ارزش‌هایی را به آن می‌افزایند. طراحی پل شانگهای نیز به همین صورت انجام شد. این شهر به سرعت در حال رشد و تغییر است و عابرانِ پل لاکی ‌نات هنگام گذر از آن، این مفهوم را به خوبی در طرح حس می‌کنند.

لاکی نات سطوح مختلفی از جمله، جاده اصلی، ساحل رودخانه و پارک را به هم متصل می‌کند. ظاهر پل به نحوی طراحی شده که به نظر می‌رسد این نقاط را به هم گره زده است. طرح پل و پیچ‌های آن الهام گرفته ازنوار موبیوس است، همچنین در فرهنگ باستانی اقوام چینی، گره به معنای شانس و سعادت بوده و از این نظر پل لاکی نات تلفیقی از سنت و تجدد است.

به گفته یکی دیگر از اعضاء شرکت معماری نکست در شانگهای، ژیانگ ژیافِی (Jiang Xiaofei)، این پل علاوه بر اتصال دو سمت رودخانه، می‌تواند محل پیوند فرهنگ‌ها، امتزاج تاریخ، تکنولوژی، هنر، نوآوری و معماری باشد.

نمای زیبای رودخانه، دریاچه میکسی، شهر شانگهای و کوه‌های اطراف شهر، مناظری هستند که می‌توان از روی پل به تماشای آنها نشست. ضمن اینکه به لطف نورپردازی چشمگیر، این سازه به نقطه‌ای جذاب در مسیر رودخانه تبدیل شده است.

آموزشگاه هنری رادین تبریز



نظرات



برای ارسال دیدگاه باید وارد حساب کاربری خود شوید.
برای ورود به حساب کاربری خود اینجا کلیک نمایید.