96/04/10 0 دیدگاه 1448 بازدید

نوشته شده توسط  مدیر 

تاثیر رنگ ها در طراحی وب

رنگ قرمز در طراحی وب چطور توجه بینندگان را به خود جلب می‌کند

دنیای اطراف ما سرشار از رنگ‌های مختلف است. از نظر روانشناسی، واکنش مغز انسان به رنگ‌های مختلف، متفاوت است. در حالیکه رنگ‌های سرد به ما حس آرامش می‌دهند، رنگ‌های گرم حس هیجان و انگیزه در ما ایجاد می‌کنند. در ادامه این مطلب می‌خواهیم از چگونگی تاثیر رنگ قرمز در طراحی وبسایت شما صحبت کنیم. با ما همراه شوید.

طراحان در طراحی وب از رنگ‌ها بهره می‌برند. انتخاب رنگ‌ها به تاثیری که قرار است بر بیننده داشته باشد، احساسی که می‌خواهید برانگیخته شود و واکنشی که می‌خواهید از بازدیدکننده سایت ببینید، بستگی دارد.

علمی که با تاثیر رنگ‌ها بر واکنش کاربران سرو کار دارد، روانشناسی رنگ نامیده می‌شود و در مورد این که هر یک از عناصر سایت شما چه تاثیری بر بازدیدکننده‌ها خواهند داشت، اطلاعات مفیدی در اختیار قرار می‌دهد.

رنگ قرمز روشن‌ترین و گرم‌ترین رنگ در چرخه رنگ‌هاست؛ وقتی به طرح سایت اضافه شود، نمی‌توان به سادگی از آن گذشت. این رنگ به صفحه انرژی می‌بخشد و در بیننده برای انجام عملی، ایجاد انگیزه می‌کند. به همین دلیل در سایت‌های e-commerce بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین در سایت‌های دوست‌یابی، ورزش، خیریه، مد، غذا، دیزاین و سفر بسیار پرکاربرد است.

اگر به المان‌های رنگ در طراحی گرافیک و چرخه رنگ نگاهی کرده باشید، خواهید دید که قرمز در مقایسه با نارنجی، رنگ کناری‌اش، بسیار قوی‌تر است. بنابرین اگر بخواهید بین رنگ‌های گرم یکی را انتخاب کنید که بیشترین ناثیر را بر خوانندگان داشته باشد، بی‌شک قرمز بهترین انتخاب است.

با توجه به این که گفتیم رنگ قرمز، قویترین رنگ در چرخه رنگ است، باید دقت کنید که بیش از حد نباید از آن استفاده کرد، وگرنه سایت شما وجهه‌ای خشن به خود می‌گیرد.

رنگ قرمز می‌تواند نشان‌دهنده خطر یا علامت توقف نیز باشد؛ پس توجه داشته باشید که استفاده نامناسب و بیش از حد آن می‌تواند اثر منفی روی بازدیدکننده‌ها داشته باشد.

یک قانون طلایی که ما به شما پیشنهاد می‌کنیم این است که طرح‌بندی سایت خود را متعادل نگه‌دارید.

انواع رنگ قرمز در طراحی وب

قرمز می‌تواند معانی و حالت‌های مختلفی داشته باشد. احساساتی که از رنگ قرمز ساطع می‌شود به سایه‌های رنگی و همچنین نحوه استفاده آن در رابط کاربری مرتبط است.

 قرمز روشن توجه بسیاری به خود جلب می‌کند. از این رنگ بیش از همه در دکمه‌های فراخوان یا Call-To-Action استفاده می‌کنند. وقتی در یک واسط کاربری مینیمالیست و تمیز استفاده شود حس مدرن و حرفه‌ای بودن به طراحی می‌دهد.

اگر می‌خواهید حس گرما و قابل اعتماد بودن را به بیننده‌ها منتقل کنید از قرمز تیره استفاده کنید. این مشابه همان رنگی است که در تئاترها برای پوشش مبل‌ها و یا بعنوان پرده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رنگ قرمز در ترکیب با سایر رنگ‌ها

وقتی رنگ قرمز را در ترکیب با سایر رنگ‌ها بکار می‌برید باید دقت کنید که قرمز می‌تواند حاوی پیام دیگری باشد.

ترکیب قرمز با زرد و سبز یک انتخاب عالی برای سایت‌هایی است که در ارتباط با غذا، آشپزی یا مواد غذایی‌اند. این رنگ‌ها اشتهاآورند و بیننده را به انتخاب غذایی که خوشمزه بنظر می‌رسد، وادار می‌کنند.

اگر از طرفداران سبک مینیمالیسم در طراحی وب هستید، می‌توانید از ترکیب قرمز با آبی یا سیاه بهره بگیرید. این گونه طراحی‌ها اگر با رنگ‌های پررنگ باشند، حالتی مدرن به سایت می‌دهند.

خاکستری تیره و سفید نیز در کنار رنگ‌های روشن قرمز که در دکمه‌های فراخوان بیشتر به کار می‌روند، بینندگان را به سمت هدف مورد نظر هدایت می‌کنند.

در مطلب بعدی به تاثیر رنگ بنفش و یا روانشناسی رنگ بنفش اشاره میکنیم.

آموزشگاه هنری رادین تبریز



نظرات



برای ارسال دیدگاه باید وارد حساب کاربری خود شوید.
برای ورود به حساب کاربری خود اینجا کلیک نمایید.