96/06/01 0 دیدگاه 2787 بازدید

نوشته شده توسط  مدیر 

مجتمع آموزشی رادین تبریز

 

 

صدها اندیشمند... صدها چهرۀ تاریخ‌ساز... گیاه‌خواران و طرفداران مشهور  حقوق حیوانات از سراسر دنیا از بودا و فیثاغورس و افلاطون گرفته تا لئو تولستوی و گاندی تا هنرمندان و فیلسوفان و متفکران معاصر...انسان‌های بزرگ همیشه دنبال حقیقت‌اند. آنها هیچ گاه تن به سنّت‌های پوچ و غیر انسانی نمی‌دهند و ترجیح می‌دهند همیشه و در هر شرایطی مطابق اندیشه و وجدان خود عمل کنند. بی‌دلیل نیست که با وجود تفاوت زمانی، مکانی و فرهنگی زیاد آنها در مورد بسیاری از مسائل اخلاقی یکسان عمل کرده‌اند.

نیچه، فیلسوف آلمانی می‌گوید: اندیشمندان تمام اعصار در مقابل حیوانات شفقت داشته‌اند. در این صفحه با گفته‌های تعدادی از بزرگان و مشاهیر تاریخ و معاصر در بارهٔ حقوق حیوانات و گیاه خواری آشنا شوید:

1- بودا  (۵۶۵ سال قبل از مسیح):

  • کسی که از هر نوع خشونت به همۀ موجودات زنده، ضعیف یا قوی، خودداری می‌کند، کسی که نه می‌کشد و نه باعث می‌شود دیگران بکشند، او از نظر من یک انسان مقدّس است.
  • کسی که در جستجوی خوشبختی، با خشونت به سایر موجودات، که خود در آرزوی خوشبختی هستند، ظلم می‌کند خوشبختی را نخواهد یافت.

 

2- فیثاغورث ، فیلسوف و ریاضیدان یونانی (۵۰۰-۵۸۰ قبل از میلاد مسیح):

  • آنچه انسان با حیوانات انجام می‌دهد، به انسان باز می‌گردد. کسی که با چاقو گلوی گاوی را می‌برد و نسبت به فریاد ترس بی‌تفاوت می‌ماند، کسی که با سنگدلی گوسفندی را ذبح می‌کند و پرنده‌ا‌ی را که خود به او غذا داده است، نوش جان می‌کند، چنین کسی چقدر از جنایت دور است؟
  • زمین، سفره‌ا‌ی سخاوتمندانه از غذاهای عاری از گناه پیش روی ما پهن کرده است و ضیافت‌هایی برای ما برپا داشته است که به هیچ خون‌ریزی و قصابی آلوده نیستند. تنها چهارپایان، گرسنگی خود را با گوشت فرو می‌نشانند و آن هم نه همۀ آنان، چرا که اسب‌ها، گاوها و بزها از علف تغذیه می‌کنند. تا زمانی که مردم حیوانات را بکشند، همدیگر را خواهند کشت. در حقیقت، کسی که بذر قتل و رنج را می‌پاشد، نمی‌تواند از لذّت و عشق بهره‌ا‌ی برد.
  • تا زمانی که انسان یک نابود کنندۀ ظالم برای موجودات پایین‌تر است، هرگز سلامت و صلح را تجربه نخواهد کرد چون تا زمانی که انسان‌ها حیوانات را می‌کشند، همدیگر را خواهند کشت.  

 

3- لئوناردو داوینچی - دانشمند و هنرمند ایتالیایی، ریاضیدان، معمار، موسیقی‌دان، کالبدشناس، مجسمه‌ساز، مهندس (۱۵۱۹– ۱۴۵۲):

  • من از ابتدای دوران کودکی از خوردن گوشت امتناع کردم. روزی فرا خواهد رسید که مردم به قتل یک حیوان همان گونه نگاه خواهند کرد که امروز به قتل یک انسان. زمانی فرا خواهد رسید که ما خوردن حیوانات را با همان دید قضاوت خواهیم کرد که امروز خوردن هم‌نوع خود، آدم‌خواری را.
  • اگر بشر آزادی می‌خواهد، چرا پرنده‌ها و حیوانات را در قفس زندانی می‌کند؟ به راستی که بشر پادشاه حیوانات است، چرا که بی رحمی او سرآمد همۀ آنهاست. ما از مرگ دیگران زندگی می‌کنیم، ما گورستان‌های متحرک هستیم.
  • کسی که به زندگی ارج نمی‌نهد، ارزش آن را ندارد.
  • روزی جهان به آزمایش روی حیوانات همانطور نگاه خواهد کرد که امروز به آزمایش روی انسان‌ها.
  • آموزشگاه هنری رادین تبریز

 

روزی فرا خواهد رسید که انسانها هیچکدام به مرگ طبیعی نمیرند .( رسول رضائی )

 

 

آموزشگاه هنری رادین تبریز

ارائه مدرک بین المللی طراحی - نقاشی - مجسمه سازی- گرافیک - مربیگری - مدیریت 

با مجوز رسمی از سازمان فنی و حرفه ای کشور 

 



نظرات



برای ارسال دیدگاه باید وارد حساب کاربری خود شوید.
برای ورود به حساب کاربری خود اینجا کلیک نمایید.