96/04/08 0 دیدگاه 1690 بازدید

نوشته شده توسط  مدیر 

با کودکی که به هنر علاقه ندارد چگونه رفتار کنیم؟

آیا شما هم از آن دست والدینی هستید که دوست دارید فرزندان دست‌کم یک کار هنری را به خوبی بداند اما کودک شما به هنر علاقه ندارد یا علاقه‌اش را از دست داده؟ خب بدانید که تنها نیستید. کودکان و پدرمادرهای بسیاری در شرایطی مشابه شما قرار دارند. آنها نیز از سر و کله زدن‌های هر روز با کودکانشان خسته شده‌اند. اما چاره کار چیست؟

اول از همه این را آویزه گوش‌تان کنید که هیچ اشکالی ندارد اگر کودک شما به هنر علاقه ندارد و نمی‌خواهد هیچ فعالیت هنری داشته باشد. این موضوع نشان از هیچ ایراد و ضعفی نیست.

همه آدم‌ها چه کودک و چه بزرگ‌سال، تمایلات و علایق متفاوتی دارند. این همان چیزی است که ما انسان‌ها را شکل می‌دهد و در عین حال از هم مجزا می‌سازد.

دومین نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که کودک شما می‌تواند از مزایای هنر به شکلی دیگری بهره بگیرد.

با وجود این‌که هنر یک ابزار عالی برای رشد خلاقیت است، قطعا تنها ابزار آن نیست. بیش از هرچیزی مهم است که به ندای دل و علاقمندی‌های خودتان و کودک دلبندتان توجه کنید. بعنوان پدر و مادر می‌خواهیم از تمام ابزارهای موجود برای رشد خلاقیت کودک استفاده کنیم. درست؟

می‌دانیم که هنر مهمترین مهارت قرن ۲۱ است و به همین دلیل  اصرار داریم که کودک‌مان حتما در دوران کودکی آن را به خوبی یاد بگیرد.

بخاطر بسپارید که اگر کودک شما به هنر علاقه نداردهرگز او را مجبور نکنید

راه‌های بسیاری برای رشد خلاقیت وجود دارد؛ راه‌هایی نظیر ساختمان سازی (مثلا با لگو)، دنیاهای خیالی، آزمایش‌های علمی.

اما شاید این سوال برای شما هم پیش بیاید که اگر کودک هنر دوست نداشته باشد پس چه چیزی دوست دارد؟

اول از همه باید این را به خاطر بسپارید که اگر کودک شما گفت که «از هنر متنفر است»، به این معنا نیست که او از همه انواع هنر بیزار است. بلکه شاید مثلا موسیقی را دوست ندارد اما مجسمه‌سازی برایش بسیار لذت بخش است.

دوم این که فراموش نکنید که کودکان در دوره‌های سنی مختلف تغییر می‌کنند. خواسته‌ها و نیازهایشان نیز تغییر می‌کند. پس این علاقه نداشتنشان به هنر شاید همیشگی نباشد.

مهم است که به خواسته‌ها و تمایلات فردی‌شان احترام بگذارید. اما در عین حال در زمان‌ها و شرایط مختلف کارهای هنری متفاوتی را به آنها پیشنهاد دهید. وظیفه ما به عنوان مادر و پدر است.

هر از گاهی یک فعالیت هنری جدید ترتیب دهید. کلاس یا اردوی تازه‌ای را امتحان کنید. او را گروه‌های هنری تازه‌ای معرفی کنید. تا امکان پیدا کردن آنچه بیشتر از هرچیزی دوست دارد را پیدا کند.

عکاسی؟ سفال‌گری؟ تزیین کیک؟ خطاطی؟ موسیقی، رقص، آواز، نقاشی …. ؟

توجه داشته باشید که عموما هنر برای کودکان جذاب است. اما این که واکنش کودک به مرور نسبت به آن تغییر کنید به مقدار زیادی به طرز برخورد و انتظارات شما به عنوان پدر و مادر نیز بستگی دارد!

آموزشگاه هنری رادین تبریز



نظرات



برای ارسال دیدگاه باید وارد حساب کاربری خود شوید.
برای ورود به حساب کاربری خود اینجا کلیک نمایید.