96/03/28 0 دیدگاه 4490 بازدید

نوشته شده توسط  مدیر 

آموزشگاه رادین

فرزندان ما همان گونه مي شوند كه تربيت شده اند.((ديل كارنگي))

نقاشی کودکان

سالهای سنی 3تا 6 سال به عنوان یکی از حیاتی ترین و پربارترین دوره ها در پیشرفت خلاقانه کودک شناخته شده است .و کودکانی خوب رشد میکنند که این سنین را به خوبی و با آموزشی صحیح سپری کرده باشند .

 والدین اولین معلمان هنر کودک هستند زیرا کودک اولین تجربه های هنری خود را در خانه کسب میکند در حقیقت آن کودکی خوشبخت است که والدین و معلمانش همان طور که با هر کلمه  او در سخن گفتن شاد میشوند از هر گام او به پیش در زبان هنر نیز مسرور بشوند و تشویق های بجا و حساب شده ای بر کار او داشته باشند .

باید توجه داشت و دانست که :

کودکان رنگها را کشف میکنند ,ترکیب میکنند ,ترسیم میکنند ,خراب میکنند ,و دوباره بر خرابه ها میسازند و یک دفعه دست از کار میکشند همه اینها تجربیات زندگی آنان میباشد که به تنهایی در آن دخیل هستند .

سالهای سنی 6تا 10سال  به عنوان مرحله دوم از اولین مراحل آموزش اصولی شناخته شده است وکودکان  بعد از تجربه های آزادانه حال نیاز به سامان دهی این تجربه ها در راستای آموزش های حساب شده دارند.

در زیر به سه اصل مهم اشاره میکنیم :

1.درک رشد خردسالان و کودکان

2.اصول آموزش هنر به این گروه سنی

3.بزرگسالان چگونه میتوانند کمک کنند ؟

رشد

رشد,  خود را به روشهای وگوناگون نشان میدهد .

وقتی کودک تشویق شود که به روش خاص خود نقاشی کند مستقل و خلاق  بار خواهد آمد.در نتیجه نه تنها درخواست کمک کمتری میکند  بلکه قادر میشود نقاشی و حتی زندگی را آسانتر شروع کند و کمتر گیج شود .هر چه با اطمینان و مجذوبیت بیشتری کار کند ,افکارش آزادانه تر سیر کرده و به معیارهای غیر از خودش کمتر علاقمند خواهد شد .

تجربه اصلی کودک با مواد هنری مانند کاغذومداد , رنگ, خمیر بازی یا خاک و گل رس و.... شروع میگردد و رشد ذهنی او را تکمیل میکنند .

1کودکان خردسال با آزمودن ابزار و تصوراتشان به طور خود انگیخته کار میکنند .شکل هایی که میکشند گرچه برای بزرگسالان قابل تشخیص نیست ,اما برای خود شان مفهمومی دارد.

2.مشخصه دیگر رشد کودک آگاهی افزاینده وی نسبت به رنگ ها در ارتباط با یکدیگر و نیز نسبت به اشیائی است که در پیرامون خود میبیند . اوبا آمیختن رنگها ترکیب مواد  روی هم قرار دادن آنها و .....کشف میکند که میتوانداندیشه و احساسش را با مواد موجود بیان کند 

3.توانایی بیان احساسات و افکار با نیروی بیشتر از طریق تسلط  تدریجی کودک به موادی که به کار میبرد نیز نشانه دیگری از رشد کودک است .

 

4.اشکالی که کودکان نقاشی کرده اند با اینکه برای ما بزرگسالان معنایی ندارد ولی مدام آنها را به یاد چیزه های می اندازد که میشناسد مثلا  او آنها را به شکل ساختمان ها ی بلند یا آدم و یا چیزهای دیگر میبیند که با آنها آشنا شده است .

دسته بندی گروه های مختلف سنی

 از انجایی که هیچگاه دو کودک مشابه هم نیستند ,غیر ممکن است که آنها را به طور مطلق دسته بندی کنیم .

بیان هنری کودکان بر اساس تجربه ,مشاهده و بلوغ انها متفاوت است .با وجودی که الگوی رفتاری معینی برای هر سنی وجود ندارد که بتوان کودک رااز طریق آن به عنوان سه یا چهار سال طبقه بندی کرد ,اما ویژگی های معینی برای تشخیص این سنین و کمک به درک نیاز و علاقه مندی های خلاقانه آنها وجود دارد.و باید توجه داشت کودک هر چه بزرگتر میشود با بدست آوردن تجربه های قبلی درک او از محیط و خودش بیشتر میگردد و نیاز به آموختن را حس میکند .سعی ما درکوتاه کردن این زمان میباشد

3ساله ها ...

معمولا دوست دارند مواد را با دست به کار ببرند و هر چیز را که میسازند دوباره خراب کرده و از اول میسازند یا روی نقاشی خود خطوط یا نقاشی جدید ترسیم میکنند در حالی که نحوه انجام کار را میدانند ولی صرفا تجربه لذت بخشی را تکرار میکنند .و احساس قدرت میکنند .آنان کمتر درخواست کمک میکنند زیرا در پی اجرای تجربیات عینی خود هستند و آنها را روی کاغذ میاورند و با حرکت قلم بر روی کاغذو نوع اثر گذاری آن  دچار شوق میشوند و همین برای آنان لذت بخش بوده .

4ساله ها ..

کودکان در این سن معمولا مایل هستند تمام سطح کاغذ را با به کار بردن اشکال خطی و اغلب پوشاندن آن به طور کامل با رنگ مورد استفاده قرار  دهند و گاهی انچه را که میخواهند نقاشی کنند با فکر مشخصی شروع میکنند در صورتی که در مواقع دیگر همان طور که پیش میروند موضوع را میسازند . .و کودکانی  که کارشان در حد خودشان مورد توجه قرار گرفته است نیز به طور مستقل به کار ادامه میدهند

5ساله ها ...

 با رشد کودک دامنه تمرکزش افزایش میابد .اینان حالا بیشتر تمایل دارند که شکل ها ی مشخصی طرح کنند و با اطمینان و تشخیص بیشتری نسبت به سال های پیش رنگ را مخلوط میکنند و مایل هستند با این ترکیبات شی بخصوص را خلق کنند 

6و 7 و .......ساله ها

 آموزش دیده پیش دبستانی و دبستانی ........

کودکان در این سن نقاشی خود را به دیگران نشان داده و بدون سخن گفتن منتظر عکس العمل بزرگسالان هستند و این زمان است که کودک انتقاد پذیر میگردد مثلا وقتی کودک از کارش ناراضی بود میخواهد که به او نشان داد که مثلا چگونه یک ساختمان  بکشد یا هر چیز دیگری حالا نوبت ماست که آموزش او را به زبان او شروع کنیم

(باید توجه داشت اگر کودکی به طور مداوم درخواست نظر و کمک کند ممکن است بیش از حد به دیگران وابسته گردد.و از اعتماد به نفس خوبی برخوردنگردد شاید هر چیز که کشیده بزرگسال او با تعجب به آن نگاه کرده بیمورد تشویق کرده  و به کناری گذاشته است)

اصول آموزش هنر

بزرگسالان اغلب سوال میکنند : چه موقع اصول باید آموخته شود ؟ در مقابل باید از آنها سوال شود : منظور شما از اصول چییست ؟ آیا منظور شما فقط مهارتهایی نظیر دقت و کشیدن تصویر است یا کمک به رشد صحیح کودک که شیوه خاص خود را روی کاغذ پیاده کند؟

باید گفت : اساس رشد کودک در هنر این است که به او فرصت و وقت اکتشاف داده شود و برای کشف تشویق گردد.اغلب نقاشی های کودکان بر طبق معیارهای ما کج وناقص و نا مفهموم و بهم ریخته و....میباشد ولی در حقیقت کودک احتمالا به دنبال نتیجه تمام شده نیست اما در تغییر آنچه که ساخته است تمرکز کرده و از رضایتی که از توانایی انجام آن کار به دست آورده لذت برده است ووقتی به طور کامل تجربه کرده باشد آنگاه کارش تمام شده و آماده است که کار دیگری را شروع یا ادامه دهد یا روی نقاشی و کار قبلی خود دوباره کار کرده یا حتی نقاشی جدیدی را بر روی کار قبلی خود  بکشد و قبلی را کاملا از بین ببرد .از نقطه نظر وی  او چیزی را محو و خراب نکرده است او میداند کارش هنوز در انجاست و به این آگاهی خود مطمئن است .

توجه بفر مایید آنچه که برای کودک اهمیت دارد

روند کاراست نه نتیجه نهایی آن .

 

یک اصل مهم این است که

به کودکان فرصت بدهیم و آنها رابرای بیان آزادانه, اندیشه خلاقانه و احساسشان تشویق کنیم و اجازه بدهیم در مورد تجربیاتشان سخن بگویند هر کسی به ابراز احساساتش نیاز دارد گاهی اوقات ممکن است این احساسات به قدری مبهم و پراکنده باشند که کودک قادر نباشد آنها را به زبان بیاورد .

باید توجه داشت کودک خردسال آنچه را که میشناسند یا حس میکنند نقاشی میکند و شکل میدهند  یه خط عمود یه مستطیل کج و مخشوش میتواند حکم یه ساختمان را دارا باشد مهم نیست که از دید شما شبیه ساختمان نیست بلکه مهم این است که با دیدن این شکل او به یاد ساختمانی که دیده و شناخته می افتد او تجربیات عینی خود را با به ترسیم در آوردن جان میدهد و میشناسد .آنگاه خود را قدرتمند حس میکند چون آن را بیان کرده درست مثل زمانی که جمله من آب میخواهم  را بیان میکند , دیگران متوجه منظور او میشوند و نیازش را بر طرف میکنند  .

 

آموزش تکنیک ها در موارد لزوم یک اصل است

متریال ها وتکنیک ها(مواد و روش استفاده ) به تنهایی ارزشی ندارند اگر پیش از نیاز تدریس شوند جز اینکه او را گیج کنند و همان کار قبلی را انجام دهند هیچ مفهمومی برای او ندارند .

 ما لوازم و کاربرد صحیح آن را به او آموزش میدهیم

وبه او یاد میدهیم که برای بیان نوع  احساساتش بهتر است از چه رنگ و چه خطی و چه ترکیبی و ....استفاده کند

 

ممکن است نتیجی سریعتر وقتی به دست آید که کودک را وادار به پیروی از قوانین کنیم امااین  کار برای او اندک مفهومی یا هیچ مفهموی نخواهد داشت .

کودکان هر چیز که آموزش میبنند مثل طوطی بیان میکنند و وقتی زمان از آن میگذرد آن را به دست فراموشی میسپارند زیرا مفهوم آن را به خوبی درک نکرده اند.

 

 *فقط  در اثر تکراراست که  آن را حس کرده, درک میکنند  و میاموزند .

محیط و تکرار , آموزش جدی  وحتی  آزادی به موقع در کارنحوه آموزش ماست ما در این روش   طراح و رنگ را  با هم و یا حتی جداگانه استفاده میکنیم.از نقاشی های پای تخته ای  گرفته تا عکس یا طبیعت بیجان و  ذهنی , خیالی و به یاد آوری مثلا یک ساختمان .....تا آموزش آن حتی به صورت پرسپکتیوی میپردازیم

 

آموزش نقاشی ما  به صورت آموزش حروف الفبا بوده و همان طور که حروف را میاموزند صدای آن را حس میکنند وبا  شکل آن آشنا میشوند در نقاشی نیز چنین است کودکان بایست  موضوع و خواسته خود را درک و حس کنند .بعد طریقه به تصویر کشیدن آن را بیاموزند

بایست مبانی هنرهای تجسمی را درک کنند که درست مثل مبانی موسیقی میماند

همچنین جهت حرکت دست و انگشتان را بیاموزند

بایست فرق نگاه کردن و دیدن را به روشنی دریابند

بایست بدانند که نقاشی خط خطی کردن تا به تصویر در آوردن یک نماد از  شی نیست که فقط از نظر انان معنا دارد بلکه باید به گونه ای نقاشی کنند که دیگران نیز آن را بشناسند و معنای آن را درک کنند.

 

پیشنهاد ما به شما

1.     از کلاسهای خصوصی برای فرزندتان تا آنجا که امکان دارد اجتناب کنید .

2.     کلاسهای گروهی همیشه نتیجه بهتری را به دنبال دارد زیرا معمولا همه کلاس یک طرح را کشیده و با یک متریال رنگ آمیزی میکنند و یک نوع آموزش بیان شده و بعد  با هر کودک  به فراخور درک او از موضوع آموزش تکرار خواهد شد و چند نوع آموزش از یک  درس میتواند در اثر تکرار  باعث گردد که کودک چندین بار آن را شنیده و از دید گاه ها ی مختلف آن را ببیند ویا حتی  به اشتباه خود پی ببرد

3.     اعتماد به نفس و قدرت  کودکان را زیاد میکند

4.     کلاسهای گروهی دید کودکان را باز کرده و با ذهنایت کودکان دیگر آشنا میکند , دیدن ومقایسه کار خود با کار دیگری بهترین نوع آموزش است

5.     حتما  از آموزش دوره طولانی مدت استفاده نمایید و از انداختن وقفه درطی دوره آموزشی  اجتناب نمایید .

6.     کودکان زمان بیشتری نسبت به بزرگسالان  برای آموزش نیازدارند زیرا آموزش زندگی –هنر را باهم تجربه خواهند کرد 

7.     کودکتان را مجبور به آموزش نکنید

8.     کودکان بیحوصله و بازی گوش هستند از اجبار به آموزش پرهیز کنید

9.     در صورتی که میخواهید کودکتان  تحت آموزش بخصوصی  قرار گیردو کودک از خواسته شما امتناع میکند بهتر است  خودتان برای مدت کوتاهی  درکلاس مشابهی  ثبت نام کرده و با ذوق جلوی او به تمرین آن درس بپردازید ولی توجه داشته باشید در صورت درخواست او برای تست با وسایل شما یکبار اجازه بدهید که آزمایش کند ولی دفعات بعد از دادن وسایلتان به او پرهیز کنید . حال  کودکتان تشویق میشود که همان کار شما را شروع کند و درست مثل شما از کارش لذت ببرد .

10. اگر یک جلسه کودکتان از آمدن بر سر کلاس امتناع کرد حتما ما را در جریان قرار داده , توجه دقیقتری بر او داشته باشیم تا این مشکل را بدون اینکه به او آسیبی وارد کند از او دور کنیم .

 

11. والدین باید سعی کنند به آنچه که فرزندانشان نشان میدهد چنان نگاهی بیندازند که نشان دهند آن را درک میکنند .

و ما برای شما چه در نظر داریم

آموزشگاه  ما با درنظرگرفتن اصول فوق و برمبنای آموزش کاربردی و اصل دانش - تجزیه و تحلیل – ترکیب- کاربردو ارزشیابی میباشد که به زبان ویژه کودکان بیان و همچنین با تکنیکهای مختلف و متریالهای متنوع انجام میپذیرد.

نیل به موفقیت در امر آموزش نقاشی مستلزم برخورداری از تجهیزات و لوازم مناسب نیز میباشد .

 

آموزشگاه هنری رادین تبریز



نظرات



برای ارسال دیدگاه باید وارد حساب کاربری خود شوید.
برای ورود به حساب کاربری خود اینجا کلیک نمایید.