96/04/13 0 دیدگاه 2076 بازدید

نوشته شده توسط  مدیر 

 بهترین خوشنویسان ایرانی

در این پست به معرفی بهترین خوشنویسان ایرانی و توضیحی اجمالی درباره هرکدام  میپردازیم. اگرچه اولویت بندی هنرمندان کار صحیحی نیست اما اینجا یک نظرسنجی درمورد بهترین خوشنویسان ایرانی نیز فراهم کرده ایم که شما را به شرکت در آن دعوت میکنیم. آیا شما هم از طرفداران خوش نویسی هستید؟ کدام خط را بیشتر دوست دارید؟ خط نستعلیق؟ ثلث یا نسخ؟

در ویکیپدیا خوشنویسی به معنای زیبانویسی به همراه خلق زیبایی تعریف شده است و به فردی که خوشنویسی می کند، خوشنویس می گویند. اگرچه خوشنویسی در تمامیه فرهنگ ها وجود دارد، اما در فرهنگ های اسلامی و ایرانی این هنر در راس هنرهای بصری واقع شده است. ایران استادان و خوشنویسان بسیار بزرگی را تاریخ خود جای داده است. خطاطان و خوشنویسان ایرانی را می توان از موثرترین افراد در آثار هنری ایران دانست. خوشنویسان ایرانی دارای دو اصل نهایی از دوازدهگانه ی خوشنویسی بوده «شان و صفا» داشتند. آثار بعضی از هنرمندان ایران چنان زیربنای محکمی داشت که در زمان حیات و حتی پس از مرگشان نیز تاثیر گذار بوده اند. خطاطان به نام ایرانی صدها شاگرد تعلیم داده بودند که خیلی از آن ها خود به هنرمندان برجسته ای تبدیل گشته اند.

                                             1  :میر علی تبریز                                              

میرعلی تبریزی در سال 1360 میلادی در تبریز متولد شده و در سال 1420 (850 هجری قمری ) درگذشته است. به او لقب قدوه الکتاب داده شده بود که معنای پیشگام خوشنویسی را می دهد و میرعلی تبریزی فرزند میرعلی سلطانی بوده که از مفاخر خوشنویسی می باشد. میرعلی مبدع خط نستعلیق بوده که از افتخارات هنر ایران می باشد. پیش از میرعلی نیز خطی شبیه به نستعلیق بوده اما او بود که به آن هویت و قواعد داد. میرعلی در ابتدا خطی به نام نسختعلیق به وجود آورده بود که ترکیب نسخ و نستعلیق بود و امروزه خط پارسی را به آن صورت می نویسند.

                                      2:میر عما  د                                       

میرعماد حسنی قزوینی در سال 1554 میلادی متولد شده و در سال 1615 در گذشته است. او از خوشنویسان معروف و فاخر ایرانی است که از بزرگترین هنرمندان در خط نستعلیق نیز محسوب می شود. طبق گفته ها خط میرعماد به قدری با ارزش بوده که با طلا تعویض می شده و بعد از فوت او کسی توانایی خرید خانه او را نداشته است. آوازه ی خط میرعماد به دربار صفوی، دربار گوکانیان هند و پادشاهان عثمانی نیز رسیده بود. گفته می شود که میرعماد از مقربان شاه عباس بود اما حسادت علیرضا عباسی موجب شد که بدگویی میرعماد را تا جایی بکند که شاه عباس دستور کشتن میرعماد را بدهد. یکی از پادشاهان هند به نام جهانگیر در آن زمان به ساه عباس نامه ای نوشت که چرا میر را به دست من نسپردی تا هم وزن و به تو طلا دهم.

                  3  :میرزا محمد رضا کلهر                      

میرزا محمدرضا کلهر در سال 1245 هجری قمری متولد شده و در سال 1310 جان باخته است. او از نستعلیق نویسان ایرانی بوده که در نستعلیق نویسی شیوه جدید را ایجاد کرد. او از خوشنویسان دوره قاجاریه و در زمان ناصری بوده که از شاگردان میرزا محمد خوانساری نیز محسوب می شود. سپس سراغ آثار استادان پیش از آن زمان رفت و در سال 1264 هجری قمری از او برای تعلیم خط به ناصرالدین شاه دعوت شد. میرزا محمدرضا کلهر از بهترین خطاطان ایرانی است که آثار او به دو دسته چاپ سنگی و دست نویس باقی مانده اند.

                           4  :عماد الکتا ب                                      

میرزا محمدحسین سیفی قزوینی در سال 1240 خورشیدی متولد شده و در سال 1315 در گذشته است. او از پیروان سبک میرزای کلهر بوده و سعی در ادامه و گسترش شیوه او داشته است. او بیشتر عمر خود را در تعلیم خط گذرانده بود. عمادالکتاب نزد میرزا محمدعلی خوشنویس خطاطی را آموخته و در شانزده سالگی به کاظمین رفت و سه سال در آنجا ماند. سپس به کربلا رفت و مدت 5 سال نیز آنجا زندگی کرد، اما به علت تنگدستی زیاد ناچار شد به ایران بازگردد. او به علت خوشنویسی کردن شاهنامه فردوسی برای مظفرالدین شاه، لقب عمادالکتاب را به خود اختصاص داد.

                         5 :سلطانعلی مشهد  ی                     

نظام الدین سلطانی به سلطان علی مشهدی معروف بوده، در سال 839 هجری قمری متولد شده و در سال 926 از دنیا رفته است. او از بهترین نستعلیق نویسان قرون نه و ده در ایران است که تمام کتیبه های مصر را به خط نستعلیق نوشته است. سلطانعلی شاگردانی چون میرعلی هروی و سلطان محمد نور را تربیت کرده و خود شاگرد مولانا اظهر تبریزی بوده است. از تالیف های معروف و مهم او می توان به صراط المسطور اشاره کرد رساله ای منظوم در قالب مثنوی است.

                                           6  :ابن مقله                                                  

ابوعلی محمد بن علی بن حسین بن عبدالله شیرازی در سال 328 هجری قمری متولد شده و در سال 940 جان باخته است. او ادیب، خوشنویس و وزیر دوره عباسیان است که خطوط ششگانه و اصول دوازدهگانه را ابداع کرد. او در زمان خود چنان شهرتی پیدا کرده بود که از نام او همه جا تمجید و یاد می شد. ابن مقله را به عنوان مبتکر خوشنویسی اسلامی نیز می شناسند که خط قرآن را به یک هنر تبدیل کرد. او خط ریحان را ایجاد کرد و خط ثلث را از آن گرفت. سپس به شکل دادن به خط نسخ پرداخت و 12 قاعده برای زیبایی خط ایجاد کرد که به شرح روبرو هستند: ترکیب، کرسی، نسبت، ضعف، قوت، سطح، دور، صعود مجاز، نزول مجاز، اصول، صفا و شان.

                                           7:ابن بوا ب                                                 

ابوالحسن علاالدین علی بن هلال معروف به ابن بواب یکی از مهمترین خوشنویسان در دوره ی عباسی و آل بویه است. او خط منسوب را به وجود آورد، قواعدی برای خوشنویسی وضع کرد و برای اولین بار سنجش حروف با نقطه را ایجاد کرد که همچنان توسط خوشنویسان رعایت و اجرا می شود. ابن بواب در خط ابن مقله به خصوص در نسخ و توقیع اصلاحاتی انجام داد، خط نسخ را تکمیل کرد و خط کتاب قرآن شد.

                                  8:حسین میر خانی                               

سید حسین میرخانی در سال 1286 متولد شده و در سال 1361 جان باخته است. او از خوشنویسان معاصر است که نستعلیق نویسی کرده و انجمن خوشنویسان ایران را نیز تاسیس کرده است. انجمن خوشنویسان در سال 1329 تاسیس شد و از مهمترین اتفاقات هنری در هنر معاصر ایران می باشد که حسین میرخانی رئیس و استاد ارشد آنجا نیز بوده است. او خوشنویسی را از یازده سالگی زیر نظر پدر خود تعلیم دید که به سبک میرزا رضا کلهر کار می کرد.

                                    9:جعفرتبریز  ی                                     

میرزا جعفر بن علی تبریزی یا فرید الدین جعفر تبریزی از اساتید برجسته خوشنویسی ایران است که تاریخ دقیقی از زمان تولد و وفات او ثبت نشده است. جعفر تبریزی به لقب بایسنقری شناخته شده و یکی از مهمترین خوشنویسان در دوره خود بود. از آثار معروف تبریزی می توان به شاهنامه بایسنقری به نستعلیق و مرقع نویسی اشاره کرد که شاهنامه در کتابخانه ای در ایران و مرقع نویسی در توبینگن آلمان نگهداری می شود. وی علاوه بر خطاطی شعر نیز می گفت.

                                      10:درویش المجید                               

درویش عبدالمجید طالقانی در سال 1150 هجری قمری متولد شده و در سال 1185 جان باخته است. او علاوه بر خوشنویسی، شاعر و عارف نیز بوده است. عبدالمجید متخلص به مجید، خط شکسته نستعلیق را به جایی رساند که تاکنون هیچ کسی به او نرسیده است. مجید موثرترین و مهمترین فرد در زمینه شکسته نستعلیق بوده است. او خوشنویسی را با خط نستعلیق آغاز کرد و بعد از مدتی به نوشتن شکسته نستعلیق پرداخت.

آموزشگاه هنری رادین تبریز



نظرات



برای ارسال دیدگاه باید وارد حساب کاربری خود شوید.
برای ورود به حساب کاربری خود اینجا کلیک نمایید.